WhatsApp 06 15 45 07 98 info@pinterestspecialist.nl
Steeds meer ondernemer zien en ervaren de kracht van Pinterest. Toch is er ook nog een grote groep die nog nooit van Pinterest heeft gehoord. En dan heb je nog een groep die eigenlijk wel weet dat ze op Pinterest zouden moeten zitten, maar toch twijfelen of hun doelgroep zich hier wel bevindt. En daarnaast weten ze vaak niet hoe ze dit aan moeten pakken. Ik ga je de komende tijd meenemen langs verschillende beroepsgroepen. En vertel ik je per groep waarom het zonde is als je nog niets doet met Pinterest voor jouw bedrijf. Vandaag beginnen we bij fotografen.

Is je doelgroep te vinden op Pinterest?

Het is natuurlijk als eerste belangrijk om te bedenken wie je doelgroep is en of deze te vinden is op Pinterest. Of nu bruidsfotograaf, newbornfotograaf of lifestylefotograaf bent, de kans is groot dat jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit vrouwen. En laat nu net ruim drie kwart van de bezoekers van Pinterest vrouwen zijn.
Veel pinners grbruiken Pinterest om inspiratie op te doen voor, en het plannen van, grote gebeurtenissen zoals een bruiloft of een fotoshoot.

Oké, je doelgroep is te vinden op Pinterest en dan?

Nu je weet dat je doelgroep gebruik maakt van Pinterest, is het zaak om te bekijken hoe je ze kunt bereiken. Pinterest is sowieso geen social media platform, dus je moet de bezoekers hier ook op een andere manier benaderen. Je moet Pinterest zien als de plek om je doelgroep te helpen, om ze te helpen vinden waar ze naar zoeken. En om het hun makkelijker te maken verschijn je in hun zoekresultaten en bouw je aan een vertrouwensband. Bij Pinterest kijk je dus verder dan enkel het product of dienst wat je zelf te bieden hebt. Denk bijvoorbeeld aan borden met outfit-inspiratie voor een fotoshoot (het soort shoots wat jij te bieden hebt), zomerbruiloftinspiratie, strandbruiloften, cakesmashinspiratie, etc. En je gebruikt Pinterest natuurlijk ook om voorbeelden van je werk te delen, bijvoorbeeld als losse foto of als collage. En je kunt Pinterest natuurlijk ook gebruiken om je diensten kenbaar te maken. Zeker als je niet regio gebonden werkt. Maar ook als je dat wel doet, is het de moeite waard om je portfolio en diensten te delen op Pinterest. Als de bezoeker verliefd is geworden op jouw stijl, is de kans groot dat zij best bereid is om hier een stuk voor te reizen en dus naar jou toe te komen.

En schrijf je blogs waarin je tips geeft over fotograferen? Of blogs over verschillende soorten shoots en de voorbereidingen? Deel deze dan ook zeker op Pinterest.

Bedenk welk probleem je ideale klant heeft? Wat wil ze halen uit haar zoektocht op Pinterest en hoe kan jouw content haar inspireren of ondersteunen bij dit proces.

Waar kun je Pinterest nog meer voor gebruiken als fotograaf

Je kunt Pinterest ook gebruiken om samen met je klant de shoot voor te bereiden. Maak een verborgen bord aan speciaal voor deze klant en deel deze met haar. Zij kan een soort vision board maken van foto’s, sferen en kleuren die ze mooi vind en die ze graag terug wil laten komen in haar eigen shoot. Op deze manier kan de klant zich goed voorbereiden op de shoot en weet jij ook precies wat de klant wil. Een win-win situatie dus.

Wil je echt met Pinterest aan de slag, maar weet je eigenlijk niet zo goed waar te beginnen? Dan help ik je graag tijdens een Pinterest Tea of Pinterest Lunch of natuurlijk in een coachingstraject van 4 maanden waarin ik je help de geheimen van Pinterest te ontrafelen en ervoor zorg dat jij precies weet welke stappen je met Pinterest moet zetten om dit kanaal succesvol in te (blijven) zetten voor jouw bedrijf.

Wil je dit artikel bewaren voor later? Bewaar dan deze afbeelding op Pinterest! Vergeet ook niet om mij daar te volgen 😉